Obserwatorzy

poniedziałek, 29 listopada 2010

Przygotowania do Świąt czas zacząć...
Za oknem pada śnieg, brr zimno i nieprzyjemnie

widok z okna II piętra

dlatego postanowiłam zrobić ciasto na piernik, który w lodówce dojrzewa przez 2 tygodnie, to prawie upiekę jeszcze przed Świętami

Dla zainteresowanych podaję przepis (jeszcze moja babcia go robiła)

1/2 kg  miodu prawdziwego, tj. pól litrowego słoika
2 szklanki cukru
1 kostka margaryny Palma
To wszystko podgrzewać  niemal do wrzenia, ciągle mieszając. Masę schłodzić (uwaga - bardzo szybko gęstnieje).
Do chłodniej lub prawie letniej masy dodajemy stopniowo wyrabiając:
1 kg mąki pszennej
3 całe jajka
3 ścięte łyżeczki sody oczyszczonej rozpuszczonej w 1/2 szklance zimnego mleka
2 torebki przypraw do piernika
siekane orzevchy, rodzynki, skórka pomarańczowa
Wszystko dokładnie wyrobić. Gotowe ciasto umieszczamy w garnku (ja daje do makutry), przykryć ściereczką lub obwiązać folią i wynosimy do chłodnej piwnicy lub do lodówki.
Ciasto dojrzewa przez 2 tygodnie.
Po 2 tygodniach ciasto wykładamy na stolnicę, obsypujemy mąką, wyrabiamy i dzielimy na 6 porcji. Wykładamy na jednakowe blaszki.
Pieczemy w temp. 150-180 stopni, do zrumienienia.
Placki smarujemy powidłem (dość grubo) i składamy po 3 placki. Wychodzi dwa duże pierniki. Całość oblewamy polewą bądź rozpuszczona czekoladą. Po kilku dniach piernik jest miękki i smaczny. Długo może siedzieć owinięty w folię aluminiową.
Można też z tego ciasta upiec ciasteczka-pierniczki.
Życzę smacznego.
A mój grudnik, tym razem czerwony,  właśnie kwitnie 


Pozdrawiam Wszystkich cieplutko.
Danuta
Do miłego.... 






 





5 komentarzy:

  1. Chetnie bym zrobila ten piernik, ale boje sie, ze cos mi pojdzie nie tak....... A zima u was cudowna!

    OdpowiedzUsuń
  2. Robię bardzo podobny . Ja swój zarobiłam już w piątek:)
    Ja dopiero w tym roku kupiłam sobie takiego grudnika a właściwie to dwa, białego i czerwonego, a córka dokupiła jeszcze różowego. Pięknie kwitną:)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękna zima, a piernik wygląda smakowicie :)
    Zapraszam też na moja candy :)

    OdpowiedzUsuń
  4. U nas też zima :) Dziękuję za przepis na piernik, pewnie wypróbuję :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam Was wszystkie, dziękuję za odwiedziny
    i komentarze.
    Kasiu, co do piernika, uważam, że jak umiesz piec to spokojnie sobie z nim poradzisz, nic trudnego a naprawdę jest dobry. Jeszcze jedno ciasto w chwili wyrabiania jest dość rzadkie.
    Pozdrawiam cieplutko:)
    Do miłego ...

    OdpowiedzUsuń