Obserwatorzy

sobota, 27 października 2012

Nie tylko samą pracą człowiek żyje
Dzisiaj przy niezbyt sprzyjającej pogodzie wybraliśmy się na zwiedzanie do Kopalni Soli w Bochni

Zabytkowa Kopalnia Soli Bochnia to najstarsza na ziemiach polskich kopalnia, w której rozpoczęto wydobycie soli kamiennej - w 1248 r. Po blisko ośmiu wiekach eksploatacji przypomina niezwykłe podziemne miasto, zachwycając niepowtarzalnymi wyrobiskami, kaplicami wykutymi w solnych skałach oraz oryginalnymi rzeźbami i urządzeniami wykorzystywanymi przed wiekami. Kopalnię można zwiedzać pieszo oraz... łodziami.
Takie wiadomości o Kopalni można znaleźć w necie.
A w realu-  po przejściu do pierwszego pomieszczenia zostaliśmy przywitani przez ducha cystersa - mnicha, z którego zakonem wiąże się powstanie owej kopalni. Potem zjazd o godz. 10,15 szybem Sutoris w dół, pod ziemię- a tam takie oto korytarze
Dzięki Podziemnej Ekspozycji Multimedialnej zwiedzanie, oczywiście z przewodnikiem, ma charakter podróży w czasie, rozpoczyna się w epoce panowania księcia Bolesława Wstydliwego i księżnej Kingi ( a właściwie Kunegundy). Niestety projekcja multimedialna na zdjęciach nie wychodzi.
Udało mi się tylko kilka momentów uchwycić
To już Kaplica św.Kingi
rzeźba świętej, oczywiście z soli
Fragment ołtarza z rzeźbami z soli, przy którym Papież Jan Paweł II odprawiał Mszę św. w Starym Sączu
i solna szopka

Do Komory Ważyn (250 m pod ziemia prowadza schody - na zdjęciu z prawej strony, a atrakcja jest zjazd 140-metrową zjeżdżalnią (lewa strona)
Komora Ważyn,
która składa się z pięciu segmentów: boiska sportowego, podziemnej restauracji, części rekreacyjnej z placem zabaw, sali konferencyjnej oraz części sypialnej dla 260 osób

Dodatkową atrakcją, 200 m pod ziemia jest przeprawa - w kaskach i zupełnie w ciemnościach, tylko flisacy maja 2 górnicze lampki - łodzią przez zalany solanką korytarz
tak wyglądają pokłady soli.
Przeszliśmy w sumie ok. 2,5 km, ale warto było, bo w tej kopalni byłam po raz pierwszy.
Na powierzchnie wyjechaliśmy szybem Campi po godz. 15-tej.
Potem jeszcze obiadek w  Bochni i do domciu. Tyle nawdychałam sie soli, że jest smak czuje do tej pory.
DZIĘKUJĘ ZA ODWIEDZINY OBSERWUJĄCYM, CZYTAJĄCYM I PISZĄCYM.
Zapraszam ponownie.
Do miłego

1. Dawno, dawno temu spałem w hotelu w Bochni,już nie pamiętam jak wygląda gdyby nie było tak daleko z chęcią bym zwiedził jeszcze raz bochnie,pozdrawiam miło i gorąco.

2. Super. Jak fajnie jest zobaczyć takie miejsca, w których nigdy się nie było. .Dziękuję za tę wycieczkę.

1. Cieszę się, że Ci się podoba. Zdjęć mam dużo, ale trudno wszystkie tu wklejać. Naprawdę było warto, poza tym wewnątrz jest super powietrze z dużą zawartością jodu i stąd ten słony smak, który pozostaje na dość długo.

3. Dawno, dawno temu byłem w Bochni, gdyby nie było tak daleko do Bochni z chęcią bym podskoczył aby obejrzeć jeszcze raz, pozdrawiam.

1. Oj, od tego dawna bardzo się zmieniło, bo w tej kopalni w zasadzie to już zaprzestano wydobywania soli, teraz nastawiają się na turystów.

4. Super wycieczka. Ja nigdy nie byłam w kopalni soli. Zachęciłaś mnie do takiej wyprawy.
    Pozdrawiam.

1. Polecam, jest co obejrzeć i posłuchać, bo oprócz przekazu multimedialnego, przewodnik super opowiadał. Poza tym w tej kopalni można nocować: rano zjeżdża siw w dól, chodzi, zwiedza, potem zostaje się na noc sypialnia to ogromna komora, w której mieszczą się łóżka piętrowe z gorczycowymi materacami dla 260 osób, a pościel można sobie nabyć za opłatą, bądź mieć własny śpiwór. Dnia następnego po godz. 8-mej wyjeżdża się na powierzchnię.

5. Zjazd na dół jest najfajniejszy hehe
    Pozdrawiam http://paulaaart.blogspot.com/

1. Super jazda (jak śledziki w puszce), a w górę .. więcej trzęsie

6. Jedyna kopalnia soli w jakiej byłam to ta w Wieliczce ale i to wieki temu bo jak byłam w 3 klasie podstawówki w 82 roku a może i tam zajadę kiedyś bo fajnie wygląda

7. Byłam w tej kopalni jest cudna:)I ta ślizgawka:)Super:)Dzieci też były zadowolone:)Miło wrócić do wspomnień i powspominać:)

1. Mają i dzieciska swój kącik, nawet w piłkę można pograć

8. Wspaniała wycieczka :-)
    Nie ruszając się z domu można zwiedzić wspaniałe miejsca :-D Dziękuje za to!

9. Warto jest tyle do zobaczenia Polska jest b.piękna tylko trzeba
    umieć patrzeć pozdrawiam Dusia

1. Masz rację - Polska jest piękna i nie trzeba szukać daleko, wystarczy dobrze rozejrzeć się dookoła

10. Dzięki za wycieczkę:) Sylwia tam była, ja nie. Pozdrawiam :)

1. Asiu, a może nadejdzie taka pora i wybierzesz się w te strony.

11. A my to tylko w Wieliczce... Następnym razem jak będę w okolicy, to ruszamy do Bochni, dzięki za zachętę!

12. Byłaś tak blisko i na herbatkę nie wpadłaś. Oj nieładnie ;-)

13. Dana, bo to była zorganizowana wycieczka autokarowa. Może kiedyś wpadnę i w Twoje okolice. Dzięki za zaproszenie. Pa

14. nono muszę się wybrać...pozdrawiam

15. Kochana Danusiu!Wybrałam się z Tobą na piękną wycieczkę do kopalni soli.Nigdy tam nie byłam,tak jakoś wyszło.
    Zima nas zaskoczyła a ja tyle jeszcze miałam do zrobienia w ogrodzie i obejściu.Młodzi starają się jak mogą.Najbardziej to Hania pomaga i uczy rodziców,bo to Ona zawsze wszystko robiła ze mną.Ostatnio przyszła i mówi tak"babciu - wszystko muszę mówić jak to się robi ale nikt mnie nie słucha,matko kochana głowa mnie boli od tego tłumaczenia".Jak widzisz Hania wszystkim opiekuje się więc mogę leżeć spokojnie.
    Pozdrawiam Was serdecznie

16. Halinko, u nas masz drzwi zawsze otwarte, tylko jak to zrobić, żebyś dojechała. Życzymy Ci dużo zdrowia i cierpliwości. Hanię uściskaj, bo to dzielna i troskliwa dziewczynka.
    U nas też troszkę pobieliło śniegiem, zrobiło się zimno i wietrznie.
    No cóż, zdrowie ważniejsze i czasami robota musi poczekać.
    Pozdrawiamy cieplutko,pa

17. Super wycieczka, Danusiu, dziękuję Ci za nią, jak wiesz ja byłam tylko w Wieliczce, ale i do Bochni chętnie bym się wybrała. Pozdrawiam serdecznie.